دکتر فرجی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی
متخصص طب فیزیکی و توان بخشی

روتاتور کاف شانه

روتاتور کاف چیست؟

استخوان بازو توسط ماهیچه ها و تاندون ها به شانه متصل می شود. چهار مورد از این گروه‌های عضلانی-تاندونی، کلاهکی را تشکیل می‌دهند که چرخش بازو را کنترل و شانه را تثبیت می‌کند و آن را روتاتور کاف می نامند. التهاب و تورم این تاندونها منجر به ایجاد درد و محدودیت حرکت شانه می گردد. التهاب روتاتور کاف معمولاً در یک دوره طولانی با تحریک مکرر در ناحیه شانه اتفاق می افتد. این عارضه در افرادی که آناتومی استخوانی غیرطبیعی در شانه دارند، افرادی که مفاصل شل دارند، و افرادی که بلند کردن سنگین یا تکراری بالاتر از سطح شانه انجام می‌دهند بیشتر دیده می شود.

چگونه تاندونیت روتاتور کاف تشخیص داده می شود؟

معاینه فیزیکی شانه توسط یک پزشک متخصص اولین قدم است. اشعه ایکس برای رد سایر علل درد شانه مانند شکستگی استخوان، آرتریت و سایر بیماری های استخوانی مفید است. اگربیمار مشکوک به پارگی کاف باشد، ممکن است از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای تشخیص آن استفاده شود.

تاندونیت روتاتور کاف چگونه درمان می شود؟

• یخ: گذاشتن کیسه های یخ روی شانه التهاب و درد را کاهش می دهد. یخ باید دو بار در روز به مدت حداقل بیست تا سی دقیقه استفاده شود.

• NSAID ها: این داروها نیز می توانند درد و تورم را کاهش دهند. این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و باید فقط طبق دستور مصرف شوند.

• استروئیدها: اگر درمان های دیگر موثر واقع نشد، ممکن است از درمان استروئیدی برای کاهش التهاب و درد استفاده شود. این داروها را می توان در خانه به صورت قرص مصرف کرد یا مستقیماً در فضای تاندون های آسیب دیده تزریق کرد.

چه زمانی باید جراحی کرد؟

تاندونیت روتاتور کاف بدون پارگی کاف معمولاً نیازی به جراحی ندارد اما اگر درد چندین ماه بعد از این درمان‌ها ادامه یابد و تزریق استروئید تنها حالت تسکین موقت داشته باشد، جراحی یک گزینه است.

درمان توان بخشی چیست؟

باید به شانه آسیب دیده استراحت داد تا درد و تورم کاهش یابد. سپس از فیزیوتراپی برای کشش و تقویت ملایم برای حفظ حرکت کامل شانه استفاده می شود. با استفاده از برنامه موبایل ریهبکس می توانید این نرمش ها را یافته و در منزل انجام دهید.