دکتر فرجی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی
متخصص طب فیزیکی و توان بخشی

مشکلات کف پا

یکی از شایعترین مشکلاتی که بیماران در مراجعه به کلینیک بیان می کنند شکایت از درد و سوزش یا خوب رفتگی کف پا می‌باشد. گاهی اوقات بیمار این مشکلات را مربوط به شروع قند خون یا افزایش چربی میداند ولی اغلب چنین نیست. به اختصار در زیر شایعترین موارد را توضیح می دهیم.

۱- خار پاشنه: بسیار شایع است و به علت التهاب فاشیای کف پا و‌ رسوب ثانویه کلسیم در محل اتصال آن با استخوان ایجاد می‌شود و محل آن در ناحیه پاشنه است. جدیدا آن را پلنتار فاشئیت می نامند.

۲- کف پای صاف یا قوس دار شدید: در این مورد قوس کف پا مناسب نیست که اغلب علل ژنتیکی دارد و باعث فشار روی عناصر تاندونی عضلانی و مفصلی می گردد و ایجاد درد می کند.

۳- نورومای مورتون: اغلب در قسمت جلویی پا ایحاد می شود بدین صورت که در انتهای یک عصب، کلافه ای ایحاد می شود که به فشار بسیار حساس است و موجب درد و ناراحتی به ویژه موقع فعالیت می شود.

۴- شکستگی مارش: نوعی شکستگی استرسی در استخوانچه های متاتارس کف پا است که به علت فشار مداوم یا شدید روی پا ایجاد می شود و بسیار شببه نورومای مورتون است.

۵- میخچه: در نقاط مختلف کف پا یافت می شود و‌ به علت تهاجم ویروس به پوست کف پا در اثر سرایت موضعی از محیط ایجاد می شود.

۶- بونیون: اغلب در نواحی فشار زیاد در کف یا کناره پا ایحاد می شود و به صورت ناحیه ای سفت در پوست خود را نشان می دهد.

۷- نوروپاتی دیابتی: در افرادی که دارای تاریخچه چندین ساله قند خون هستند ایجاد می شود و به علت تخریب رشته های عصبی در کف پا فرد احساس سوزش, سردی, گزگز و مورمور یا خواب رفتگی و بی حسی و حتی احساس جسم خارجی در کف پا می کند. تشخیص آن اغلب با نوار عصب می باشد.

۸- رادیکولوپاتی و دیسک کمر: فشار روی ریشه های تحتانی کمری باعث احساس علایم درگیری عصب مثل درد، سوزش، خواب رفتن، بی حسی و … در کف پا می شود. تشخیص این مورد توسط نوار عصب می تواند انجام پذیرد.

۹- سندروم تونل تارس: به علت درگیری عصب موضعی در مچ پا ایجاد می شود و فرد دچار علایم سوزش و بی حسی و … در کف پا شده و تشخیص آن با نوار عصب امکان پذیر است.

۱۰- مشکلات عروقی: در موارد خاص بیماریهای روماتولوژیک، واسکولیت، بیماری های عروقی یا موارد مشابه, خون رسانی کف پا می تواند مختل شده و باعث ایجاد ایسکمی و درد در کف پا شود.

۱۱- مشکلات عضلانی اسکلتی دیگر: انواع شکستگی ها، دررفتگی ها، ساییدگی ها، التهاب یا کشیدگی تاندون، برخی روماتیسمها، کفش نامناسب و توده های فضاگیر می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در کف پا گردد که تشخیص های خاص خود توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی را می طلبد.

تهیه توسط دکتر فرجی.

کپی فقط با ذکر منبع.