دکتر فرجی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی
متخصص طب فیزیکی و توان بخشی

درمان های کمتر تهاجمی دیسک

امروزه با توجه به عوارض زیاد عمل های جراحی باز ستون فقرات، روش های جدیدی جهت درمان دیسک کمر و گردن ابداع شده است که هدف عمده آن کاهش فشار درون دیسک و یا آزاد سازی چسبندگی های اطراف عصب می باشد. این اعمال را درمان های کمتر تهاجمی می نامند.


از جمله این درمان ها، مداخلات درون دیسکی (اینترادیسکال) است که پزشک متخصص تحت هدایت تصویربرداری، وسایلی را به درون دیسک فرستاده و مواد خاصی مثل دیسکوژل، کورتون، پی آر پی و یا اوزون را تزریق می کند و یا داخل دیسک را توسط لیزر و یا امواج رادیویی می سوزاند. هدف هر دو کار، کاهش فشار داخل دیسک و برگشت نسبی دیسک به داخل می باشد.

مورد دیگر نیز به صورت مشابه، وسیله ی تزریق به اطراف ریشه های عصبی فرستاده شده (اپیدورال و یا کودال) و مواد خاصی مثل کورتون یا مواد حجم دهنده و یا تجزیه کننده در ناحیه تزریق شده که باعث کاهش التهاب و یا چسبندگی های اطراف ریشه عصب شده و باعث بهبود عملکرد فرد و کاهش درد می شود.


باید توجه داشت این که این اعمال باید حتما در مراکز مجهز مثل اتاق عمل و با همراهی متخصص بیهوشی و تحت هدایت تصویری مثل فلوروسکوپی و یا سونوگرافی انجام شود و درصورتی که به شکل صحیح انجام شود عارضه خاصی ندارد. البته ممکن است اثر آن دایمی نبوده و تکرار آن لازم باشد.

مورد دیگر این که هر بیماری کاندید انجام این عمل ها نمی باشد و انتخاب بیمار باید توسط متخصص دوره دیده و آشنا به این کار و با دقت انجام پذیرد وگرنه نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.

تهیه شده توسط دکتر فرجی