دکتر فرجی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی
متخصص طب فیزیکی و توان بخشی

پيچ خوردگى مچ پا

مچ پا یکى از مفاصل پیچیده و مهم بدن است که وظیفه ى انتقال وزن به زمین را بر عهده دارد.  به همین خاطر این مفصل در معرض فشار همیشگى بوده و به سادگى دچار آسیب مى شود.

مچ پا توسط چندین رباط و زردپى محافظت مى شود و در صورت لغزیدن مچ پا به سمت داخل و یا خارج این عناصر مى تواند دچار کشیدگى و یا حتى پارگى شود که خود را به صورت درد، تورم، خون مردگى و کبودى موضعى نشان مى دهد که آن را (ankle sprain)  نیز مى نامند.

تشخیص شکستگى و مشکلات استخوانى با عکس ساده راحت تر است ولى براى تشخیص  آسیب هاى بافت نرم انجام ام آر آى ضرورى می باشد.

در موارد آسیب حاد مچ پا استفاده از یخ براى ۴٨ ساعت اول آسیب دیدگى کمک کننده است و بعد از ۴٨ ساعت مى توان از کمپرس آب گرم استفاده نمود.

استفاده از آتل و یا قوزک بند براى بى حرکت کردن مفصل براى کوتاه مدت و یا حمایت مفصل در حین حرکت مى تواند کمک کننده باشد. براى افرادى که به صورت مکرر دچار لغزندگى مچ پا مى شوند، پرهیز از کفش هاى پاشنه بلند و استفاده از کفش هاى ساق بلند (چکمه و یا نیم بوت) توصیه مى شود.

به علت پیچیده بودن مفصل و فشار همیشگى بر روى آن، درمان ضایعات تاندونى و یا بافت نرم اغلب مشکل  و زمان بر است، با این حال انجام ورزش هاى تقویت عضلات نگهدارنده ى مچ پا نقش مهمى در پیشگیرى و درمان ضایعات این مفصل دارد.

برای دریافت اپ موبایل ورزش درمانی ریهبکس اینجا را کلیک کنید

نوشته شده توسط دکتر فرجى.